Doktor Muslim buka klinik percuma untuk warga miskin di Carolina, AS


http://peribadirasulullah.files.wordpress.com/2012/04/doktormuslimbukaklinikpercumauntukwargamiskindicarolina252cas.jpg?w=300

Kaum perempuan di Carolina, Amerika Syarikat kini boleh mendapatkan perkhidmatan klinik percuma. Seorang doktor muslim akhirnya boleh mewujudkan mimpi untuk membina klinik di sana. Klinik yang diberi nama ‘Shifa’ sengaja ditubuhkan untuk membantu para perempuan berusia 17-65 yang tidak dapat khidmat insurans dari kerajaan. “Ini seperti mimpi yang menjadi nyata,” ujar Resma Khan seperti ditulis Post and Courier, Jumaat (9 / 12)
Khan adalah seorang Ginekologis di Ralph H. Johnson VA Medical Center. Beliau berkata tujuannya membuat klinik untuk memberi khidmat dan membantu golongan miskin di kotanya. Wanita berusia 41 tahun ini sebelumnya bekarja untuk mendirikan klinik percuma di Mount Pleasant.
Mimpi Khan wujud berkat bantuan Lingkaran Bantuan Islam untuk Amerika Utara (ICNAR), yang membayar sewa klinik tiga bilik. Klinik ini terletak di sebuah bangunan pejabat di Lowcountry Boulevard. Setelah mendapatkan bantuan dana dari ICNAR, dia berharap klinik yang mula beroperasi pada 7 Januari 2012 ini akan semakin berdikari dengan adanya sumbangan tempatan dan geran.
Khan akan memberikan perkhidmatan uji ginekologi rutin termasuk pemeriksaan payudara, pemasangan alat kontrasepsi, rawatan penyakit seksual dan uji kehamilan. Untuk servis kebidanan, belum dapat diberikan di klinik ini. Dia berharap dapat semakin memperluaskan perkhidmatan jika ada tambahan doktor, jururawat atau sukarelawan lain.
Klinik akan digunakan satu hari dalam seminggu. Dia sedang mempertimbangkan untuk menggunakan bilik tersebut untuk tujuan lain seperti les biologi.
Bagi kaum Muslim, klinik Shifa, merupakan klinik percuma pertama yang ada di Carolina. Tertubuhnya klinik Syifa mendapat banyak pujian tak hanya dari golongan umat Islam sahaja.
Kesatuan Gereja Charleston memuji usaha yang dilakukan oleh Khan. “Ada ramai orang yang sangat memerlukan,” kata Kosok dari klinik. Anda akan menjadi berkat bagi komuniti perubatan dan tidak akan kekurangan pesakit,” kata Kosok, salah seorang anggota komuniti gereja tersebut.
Muslim Amerika kini telah melancarkan inisiatif sama di seluruh negeri. “Dalam Islam, kita percaya bahawa kita harus membantu semua orang,” kata Imam Mohamed dari Pusat Masjid Charleston. Ramai yang menganggap ini sebagai salah satu simbol patriotisme sejati dari seorang muslim.
Tahun lalu, sekumpulan doktor Ohio membuka Klinik Komuniti Noor, yang menawarkan cek-up percuma bagi orang-orang yang tidak mendapat servis insurans.
Lebih dari satu dekad sejak penubuhan, Persatuan Perubatan Muslim Universiti (UMMA) kini berkhidmat kepada 16,000 pesakit AS dari semua latar belakang agama. Pada tahun 1996, sekumpulan pelajar Muslim AS yang tidak puas hati dengan kurangnya penglibatan kaum Muslim dalam menyelesaikan isu-isu sosial Amerika, melancarkan klinik 24 jam pertama amal di Amerika Syarikat. AS adalah salah satu negara terkaya di dunia, tetapi demokrasi industrial tidak memberikan liputan perkhidmatan kesihatan untuk semua penduduknya.
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: