Saman royalti: Tidak pohon tetapi pindah mahkamah


Kerajaan Kelantan membantah tindakan memindahkan kes saman tuntutan royalti kerajaan negeri Kelantan ke atas Petronas yang telah difailkan 30 Ogos lalu di bahagian perdagagan telah dipindahkan ke bahagian sivil Mahkamah Tinggi dengan hakim baru yang akan dilantik.

Bukan itu sahaja, kerajaan negeri juga turut membantah usaha kerajaan Pusat mencampuri urusan kes terbabit memandangkan tuntutan itu hanya ke atas Petronas selaras perjanjian termaktub antara kerajaan negeri dan Petronas pada tahun 1975 yang langsung tidak melibatkan kerajaan Pusat.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa (gambar), ketika memberitahu media semalam kerajaan negeri tidak pernah memfailkan permohonan untuk perpindahan itu.

“Kerajaan negeri diberi maklum Petronas sebagai defendan juga tidak memfailkan permohonan untuk tujuan itu.

“Adalah menghairankan kes ini dipindahkan ke bahagian sivil tanpa permohonan pihak yang terlibat dan kami merasa sangsi dengan tujuan perpindahan itu,”ujarnya lagi.

Katanya, perkara itu dimaklumkan oleh peguam kerajaan negeri Tommy Thomas, yang mana telah melaporkan Penolong Pendaftar Kanan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memaklumkan perpindahan itu.

Husam seterusnya berkata, pendengaran permohonan kerajaan Pusat untuk mencelah dan memohon menjadi defendan kedua kes ini yang dijadualkan 24 Januari telah ditangguh pada satu tarikh yang belum ditetapkan.

“Kerajaan negeri turut membantah usaha itu memandangkan tuntutan tersebut tidak melibatkan kerajaan Pusat,”sambungnya lagi.

Sehubungan itu, kerajaan negeri melahirkan rasa dukacita di atas percubaan yang boleh menghalang kerajaan negeri dari mendapatkan penghakiman yang adil dan bebas.

Tambah Husam lagi, ianya mungkin akan mendorong kerajaan negeri mengambil tindakan yang lain bagi melindungi hak rakyat negeri itu yang tela dinafikan.

Harakahdaily

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: