USTAZ AZHAR IDRUS

USTAZ AZHAR IDRUS
Koleksi ceramah dan kuliyah

Biodata Ustaz Azhar Idrus.

  • Bersekolah di Sekolah Inggeris Sultan Sulaiman Kuala Terengganu hingga Tingkatan 6.
  • Pernah menjadi seorang guru muzik pada tahun 1985
  • Mulai belajar agama sekitar tahun 1990.
  • Belajar secara talaqqi lebih kurang dengan lapan orang guru dalam tempoh 12 tahun.
  • Antara guru beliau ialah Tuan Guru Haji Muhammad Zin Pondok Lubuk Pandan Wakaf Tapai.

Download mp3:

Update! 14 Ogos 2011

Sabda RASULULLAH S.A.W Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: “Tidak ada hasad (iri) yang dibenarkan kecuali terhadap dua orang, yaitu terhadap orang yang Allah berikan harta, ia menghabiskannya dalam kebaikan dan terhadap orang yang Allah berikan ilmu, ia memutuskan dengan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain”. (Shahih Muslim No.1352)

Credit to: Terengganukini.net, kuliyah.net, SinarMawaddah & laman arrawa-kuliahnusantara

39 Respons to “USTAZ AZHAR IDRUS”

  1. Firas Syuhada Berkata:

    Assalamu’alaikum… Saya merupakan salah seorang yang suka mendengar ceramah Ustaz Azhar idrus, Saya dari Pulau Pinang, boleh ke saya nak minta Ustaz untuk datang bagi ceramah di tempat saya.. Soal bayaran akan diuruskan.. Saya amat berbesar hati sekiranya Ustaz sudi datang memberi ceramah di tempat saya

  2. Assalamualaikom Ustaz,.
    Saya berusia 43 tahun berasal dari puchong Selangor. Saya selalu mendengar ceramah ustaz melalui youtube dan memberi kesan di dalam kehidupan saya. Insyaalah Mudah-mudahan segala yg buruk akan bertukar kepada yang baik.
    Saya mempunyai seorang anak lelaki berumur 8 tahun bersekolah di Sek. kebangsaan puchong Perdana. Saya berhajat untuk menukarkan sekolah anak saya dari sek. keb. kepada sek. Al-tahfiz Bolehkan ustaz memberi panduan sekolah altahfiz yg bagaimanakah yang patut dan sesuai untuk anak saya berusia 8 tahun tersebut. Mudah-mudahan dengan panduan dari ustaz kami sekeluarga akan mendapat keredhaan dari Allah . Amin

  3. ahmad nurfashih Berkata:

    assalamualaikum,

    Berkaitan dengan isu semasa; filem hantu bonceng, ada satu babak dalam filem brainscan, dimana seorang pelakon budak perempuan berdoa sambil mengepal tangan dan menunduk..apakah ini sesuai dengan syariat islam.

    • mohd abdillah Berkata:

      sila ke page fb ustaz azhar idrus sendiri.. –> ustaz azhar idrus(original) ….disini anda boleh bertanya apa2 permasalahan…insyAllah ustaz atau pon kwn2 yg berada disitu akan membantu…

  4. anakpaklang mat Berkata:

    Asalamualaikum, kat mana nak dapat VCD kuliah ustaz..

  5. assalamualaikum, sy nak mintak email ustaz azhar boleh? siapa ada ye?

    • mohd abdillah Berkata:

      sila ke page fb ustaz azhar idrus sendiri.. –> ustaz azhar idrus(original) ….disini anda boleh bertanya apa2 permasalahan…insyAllah ustaz atau pon kwn2 yg berada disitu akan membantu…

  6. Hamba Allah Berkata:

    assalammualaikum ustaz,

    Disini saya ada beberapa kemusykilan, saya hendak bertanya pendapat ustaz berkaitan dengan mimpi yang telah saya alami. Baru-baru ini saya telah bermimpi seorang nenek tua berpakaian serba putih serta memakai selendang telah memberi saya sehelai sapu tangan berwarna putih yang mengandungi beberapa tulisan yang kurang jelas.selepas itu nenek tua tersebut ada berpesan kepada saya “minta yang baik-baik jer tau..” dan saya terus terjaga dari tidur.

    Selang beberapa hari selepas mimpi tersebut, hati saya berasa tidak sedap dan sampailah suatu hari itu, gerak hati saya seolah-olah menyuruh kawan saya untuk melihat beg tangan isterinya kerana gerak hati saya mengatakan ada ‘benda’ yang terdapat pada beg tangan isterinya itu. Alangkah terkejutnya kawan saya apabila melihat ada ‘Tangkal berwarna hitam’ didalam beg tersebut.

    Persoalan saya disini,apakah maksud mimpi saya tersebut??Apakah ‘pemberian’ tersebut berkaitan dengan penemuan tangkal berwarna hitam itu..? Ataupun adakah itu semua tipu helah syaitan semata-mata untuk menyesatkan manusia..??

    Tolonglah ustaz, saya benar-benar keliru dengan apa yang saya alami sekarang ni..Saya harap ustaz dapat memberi jawapan tentang permasalahan saya ini.

    Sekian,Terima Kasih.

    • assalamualaikum ustaz, sy ingin meminta pendapat ustaz..sy nak tanya isu poligami..apakah pendapat ustaz, jika suami ingin berkahwin lagi, tapi nafkah isteri pertama dan tanggungjawab terhadap isteri pertama pun tak selesai. Isteri pertama bekerja untuk sara hidup sendiri, tapi suami pulak sibuk nk tambah isteri.. apa pendapat ustaz dan nasihat kepada kaum lelaki yang kadang-kadang lupa syarat berpoligami, berkemampuan..

  7. semoga Ustaz sentiasa dirahmatiNya..

  8. Salam,
    Suka dengan petikan2 ceramah UAI yang ditulis oleh kengkawan.. n juga yg diquote d FB beliau. Malangnya bila nak dengar ceramah beliau, susah nak faham dialek yg digunakan.

  9. ummu ahmad Berkata:

    fenomena suami akhir zaman

    assalamualaikum ust. saya ada seorang sahabat yang bekerja dan ingin berhenti kerja kerana tidak tahan dgn stress di tempat kerja yg kadangkala terbawa2 kerumah. dia juga sering pulang lewat dek tugasan yg terlalu byk di pejabat. dia lantas menyurakan niat berhenti kerja kepada suami tetapi tidak diizinkan suami atas pelbagai alasan hutang dan sebagainya. buat pengetahuan ustaz, suaminya adalah seorang pegawai kerajaan sedang sahabat saya ini adalah executive kanan di syarikat multinational dgn pendapatan yg agak lumayan. minta komen ustaz dan pandangan islam tentang perkara ini.

  10. Alhamdulilah …moga ustaz disenangi Di dunia Dan akhirat.

  11. penanya..... Berkata:

    assalammualaikum,ustaz,ibu saya,semasa hayatnya,dia telah memberi amanah kpd adik perempuan saya melalui peguam.sebagai pemegang amanah,ibu meminta sekiranya dia meninggal,tanah itu diberi sama rata,tetapi adik saya tidak berbuat sedemikian. kami juga masih ada abg yg tidak dapat berbuat apa2 kerana adik saya merasakan mempunyai kuasa pemegang amanah,apa yg perlu saya buat dalam masalah ini?,harap ustaz dpt jelaskan,

  12. penanya..... Berkata:

    saya sekeluarga amat meminati ceramah ustaz n ustaz kasim…

  13. adeebadamkesurefc Berkata:

    Ustaz , kalau kita ada air sembahyang pastu kita tersentuh dgn binatang . Batal x air sembahyang

  14. aazrul Berkata:

    ustaz.berdasarkan industri fesyen yg dipelopori mereka2 yg kecelaruan identiti..maka fesyen2 yg di reka juga bercelaru.jadi apa nasihat kepada mereka?

  15. assalamualaikum ustaz, jika wanita dan lelaki yg sudah berkahwin berzina maka hukum hudud direjam sampai mati, jika tidak dijalankan bagaimana status mereka yg sepatutnya tidak layak berada dimuka bumi ini ,

  16. Aina Berkata:

    Assalamualaikum w.b.t,

    Ustaz, saya ingin bertanya.
    Baru-baru ini ibu bapa ada datang ke rumah. sewaktu hari jumaat, suami saya keluar menemani kawannya yang meminta pertolongan. kemudian dia terus pergi ke masjid untuk menunaikan solat jumaat. dia tidak menghiraukan ayah saya yang kebetulan berada dirumah waktu itu yang tidak boleh menunaikan solat jumaat memandangkan tiada kenderaan. saya agak marah dengan suami saya kerana membuat endah tak endah akan kehadiran ibubapa saya tambahan pula mereka adalah tetamu kami.

    salahkah saya ustaz? bagaimana saya mahu memahamkan suami saya yg selalu kurang mengambil berat akan perkara-perkara seperti ini?

    Sekian terima kasih.

  17. Salam, ustaz. Saya mempunyai bulu kening yg agak lebat juga. Saya rasa malu bila berhadapan dengan rakan2 sekerja. Saya belum berkahwin, kadang2 saya disindir oleh rakan2 dengan mengatakan anak dara tua dan sebagainya. Boleh kah saya mencabut sedikit bulu kening untuk mengurangkan rasa malu.

  18. salam…saya ada pertanyaan sikit,saya bekerja di satu tempat yang dikelilingi kawan berbangsa cina,pada 1 hari salah seorang daripada mereka telah menang nombor ekor dan ingin belanja semua orang makan petapi saya menolak ddengan alasan agama tetapi dia memberi tahu akan belanja saya dengan duit gaji dia dan dia tunjuk duit yang berasingan antara duit judi dan duit gajinya….persoalan bolehkan saya terima?????

  19. Assalamulaikum ustaz..saya nak minta pandangan dalam masalah hidup saya..secara ikhlas saya telh brsumpah ( bernazar )..apakah hukumnya jika saya bersumpah tidak akan bertemu dengan orang itu hingga akhir hayat saya…bukan maksud untuk mmbenci atau dengki tapi untuk mengelakan trjadinya pergaduhan sesama sendiri..jika bertemu org itu selalunya dia mengeluarkan kata kata yang kurang senang didengari…adalah ianya satu dosa bagi saya dengan niat saya itu..

  20. Assalammualaikum
    saya ingin bertanyakan kemusykilan tentang jodoh Allah, sekiranya saudara dapat membantu saya, saya mintak penjelasan dari saudara. Soalan saya begini, saya tahu bahawa jodoh telah ditetapkn oleh Allah s.w.t ke atas hambanya. Maka sy sebagai hambaNya, sedang berusaha untuk mendapat jodoh sy dan sy telah jatuh cinta pd seseorang perempuan. Masalahnya perempuan ini pernah berjanji pada dirinya bahawa dia akan mengahwini sesiapa yang pertama menghadiahkan Al-quran pada dirinya. Maka telah ada sesorang lelaki yg pernah memberi hadiah tersebut pd dirinya. Persoalan adakah perlu sy berputus asa untuk mendapatkannya kerana dalam situasi ini dia telah berjanji pada dirinya. Sikiranya sy melamar dia terlebih dahulu dengan niat kerana Allah, adakah perlu dia menolak lamaran sy sedangkan dia mencintai sy juga?Minta penjelasan. Terima Kasih

  21. gadis buntu Berkata:

    assalamualaikum,
    saya ingin bertanya mengapa seseorang yang tidak pernah mengenali atau berjumpa mahupun berbual dengan saya mengatakan yang saya ada membuat perbuatan syirik (guna-guna) ke atas ahli keluarganya.dan manusia itu juga pernah berjumpa dengan ustaz (mana-mana ustaz) dan ustaz itu juga mengatakan yang saya menggunakan guana-guna ke atas keluarganya.setahu saya,saya tidak pernah dan tidak terlintas langsung untuk membuat perbuatan syirik tersebut.saya buntu dan tidak tahu mahu buat apa untuk membetulkan keadaan ini.saya harap ustaz dapat membantu saya supaya saya dapat meneruskan kehidupan dengan baik dan lancar insyallah….terima kasih ustaz….

  22. norbaya busu Berkata:

    assalamualaikum ustaz….
    wpun sy x bkesempatan pegi ke ceramah ustaz tp sy selalu dgr mlalui internet…sy mempunyai sahabat yang sgt sy sayangi tp suatu hr sy tlepas tulis dgn ayat bgurau dlm laman muka buku shgga dia sgt mrh pd sy…sy x bniat apa2pun krna ant kami dh tbiasa bgurau giler2..tp apa nk bt hr tu mgkn dia agak snsitif…sy dh mmohon maaf tp hakikatnya sy rase die x btl2 maafkn sy…mcmane ustaz..doakan bsama utk sy agr smua bjalan baik dan lbh baik dr dulu..amin..

  23. Hidayat Berkata:

    Asslamualaikum ustaz ,

    Name saya Hidayat dari singapura. Saya ada masalah dgn hati saya. Maksud saya dari sini ialah setiap kali saya seorangan atau beramai2 , saya rasa takut ngan Allah. Kalau nk ckp saya uat salah , ade jgk. Saya tk tau apa agi nk uat . Sampai satu masa saya berzikir dan membaca Qurnn , sya rasa tenang. But kdg2 perasan takut tu dtg agi.

    Saya mohon sgt pada ustaz berikan saya nasihat :((

    Asslamualaikum ustaz..

    • Assalamualaikum saudara Hidayat. Saya terbaca nukilan saudara lalu ingin memberi komen. Apa yang saudara rasakan adalah amat baik, saya pernah mengalami perkara yang sama sebanyak 3 kali dan berasa amat takut sepertimana saudara alami. Setelah merujuk kepada para alim ulama, mereka memberitahu saya ia salah satu bentuk hidayah. Alhamdulillah, secara tidak lansung episod takut ini menjadikan kita lebih hampir dan berserah pada Allah. Memperbanyakkn istighfar, zikir dan ke masjid dapat membantu melapangkan hati. Insyaallah. Mudah mudahan saudara menerima dengan hati yang lapang dan menjadi sebaik mukmin. Amin.

      Salam.

    • sheikh noh Berkata:

      Ustaz terkenal dengan ilmu ustaz yang luas. Tolonglah ustaz padukan orang orang Islam. Tahu ini bukanlah kerja kechil tapi kalau ustaz sekurang kurangnya dapat pada tiap tiap cerahmah selitkan betapa eloknya jika orang orang Islam bersatu.seperti nabi padukan antara muhajirin dan ansar atas dasar ‘Wang’ tasimu bihablilahi jamiau walatafaraku.TOLONGLAH USTAZ LAKUKAN ATAS KEDAMAIAN ISLAM.

  24. Karlina Berkata:

    Saya berusia 35 tahun, mempunyai 2 anak. Alhamdulilah rezeki Allah saya berpendapatan selesa bekerja di syarikat multinational. Suami bekerja dgn gaji yg baik dan dia sentiasa meminjam wang saya tanpa membayar semula sejak 7 thn lalu. 85% perbelanjaan keluarga ditanggung saya (tempat tinggal, sekolah anak, insurans, termasuk pakaian suami) kecuali berkaitan dgn kereta suami kerana kami mempunyai kereta masing2.
    Saya ingin bertanya kepada ustaz:
    1) adakah wajib taat kepada suami yg tidak memberi nafkah zahir dan batin kepada saya?
    2) berdosakah saya sentiasa memohon doa agar Allah lembutkan hati suami supaya menceraikan saya?
    3) Saya sentiasa tidak boleh menghalalkan wang/tenaga saya yg dipergunakan suami selama 7 tahun ini. Berdosakan saya?

    Saya sangat takut dan tidak menfailkan cerai/ fasakh kerana:
    1) suami pernah mengugut akan mengambil anak lelaki saya dan tidak boleh berhubung lagi. 2) suami pernah mengugut akan malukan keluarga saya dgn menyebarkan gmbar bogel saya (yg mana saya sndiri tidak tau bilakah & di mana video itu diambil).

    Wassalam.

  25. mohd akhwan Berkata:

    ustaz, saya nk tnya? apakah hukum @ salah dan benarnye jika kita tunjuk gambar seseorang yg kita kenal kepada ustaz dan tnye pndapat ustaz mngenai situasi diri mereka yang mungkin sakit @ dibomoh.. dan tunjuk gambar seseorang individu untuk pastikan perwatakkan dia.? adakah ia salah @ syirik?

  26. Siti Aishah Binte Thaha Berkata:

    Assalamualaikum w.r.b ustadz,
    saya ingin minta pandangan ustadz tentang tanggungjawab seorang pelajar.Saya terasa sedikit tersinggung bila ade orang cakap yang tanggungjawab seorang pelajar adalah yang paling senang dipikul sebab saya juga merupakan seorang pelajar.Bagi saya seorang pelajar itu bukan sahaja memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar tetapi dia juga seorang hamba allah,anak,kakak,adik dan sahabat yang masih ada tanggungjawab masing-masing yang harus dipikul.Harap ustadz dapat berikan pandangan ustaz dan maaf jika cara penyoalan saya tidak jelas.

  27. Assalamualaikum ustaz saya nak tanya beberapa soalan…

    1. Saya tahu membaca surah yasin adalah digalakkan selepas subuh… Saya pernah dengar seorang penceramah katakan, x de hadis pun untuk membaca surah yasin pada malam jumaat seperti apa yang dilakukan oleh jemaah surau…tetapi ade baiknye untuk menggalakkan ummah membace al quran dalam satu minggu yakni membuat ibadah mengaji…bab hadis tuh btol atau x saya x tahu…mintak ustaz perbetulkan kalo salah…soalan saya… saya selalu bangun pkul 6.30 hanya untuk solat subuh, mandi dan terus pergi keje..nak bangun awal saya x sanggup…tetapi bila cuti tuh adalah saya buat. saya hanya bace yasin apabila di dalam train untuk ke keje. ini kerana kalo saya bace kat rumah pun jiwa x tenteram asyik dok ingat nk siap dan kejarkan train….membaca yasin atau mana2 ibadat yang dilakukan perlulah tenteram kerana jiwa kita perlu hanya kepada Allah….jadi saya download yasin dari youtube imam dari makkah dan saya ikut apa yang dibace untuk perbetulkan bacaan saya. Alhamdulillah saya boleh khusyuk bila dah masuk train..oleh itu dapatkah saya pahala seperti bacaan selepas subuh?

    2. kerja saya habis pukul 5…dan asar masuk dalm pkul 4.30…kalau saya solat asar dulu pada pkul 4.30..habis pkul 4.45…itu tidak dikira curi tulangkan? sebab saya x nak solat lewat selepas pkul 5…kerana saya takot nanti saya mati sebelum sempat sampai rumah. lagi satu surau kat ofis dah sunyi lepas pkul 5…rasenya ada baiknya saya x solat cz takot orang kunci surau n orang niat x baik masuk. kiranya langkah berjaga2. sebabnya kalau sampai rumah dalam pkul 6.15..makan, rehat dan bersihkan diri masuk pkul 7.00..

    3. saya nak tahu kebaikan surah al-mulk jika amalkan…

  28. Assalammualaikum Ustaz,
    saya nak tanya jika suami dah lama tidak memberi nafkah batin kepada isteri dan tiba2 isteri mengandung.bila di selidik dapat tahu isteri telah menggunakan amalan syirik iaitu membomohkan suaminya sendiri untuk bersetubuh dengan isterinya. dalam masa yang sama si suami tidak tahu dan tidak sedar bahawa dia telah bersetubuh dengan isterinya dan si suami mahu menjalankan proses DNA kerana tidak pasti siapa anak dalam kandungan tersebut. apakah hukum terhadap si isteri dan adakah persetubuhan tersebut halal dan apakah status anak dalam kandunga tersebut. Saya harap ustaz dapat memberi sedikit keterangan supaya saya dapat memahami dengan lebih lanjut..
    terima kasih

  29. Faisal Berkata:

    salam ustaz…..sy mohon pendapat ustaz….saya berumur 42 tahun dan sy berniat utk berkahwin dua…niat saya tidak di persetujui dan di tentang oleh isteri saya…dari segi kewangan insyaallah saya berkemampuan…saya dah buntu dan tak tahu nak buat mcm mana lagi…..saya tahu perbuatan saya keluar dgn kawan perempuan secara sembunyi dan di luar pengetahuan isteri saya adalah salah…tapi jika saya berlaku jujur dan berterus terang pasti akan terjadi pergaduhan dengan isteri saya…harap sgt ustaz dpt memberi panduan atau doa2 yang boleh sya amalkan

  30. Saidatun Berkata:

    Slm ustaz, kira2 15 tnh dulu makcik sy tlh mintk ayh sy menebus brg kemas(rantai tgn) kwnnya krn dia xdok pitih nk tebus rm 3000 pd masa tu…baru2 ni ank kwnnya dtg nk tuntut brg tersebut ngan ayh sy ikut harga tersebut…sy nk mintk penjelasan ustaz ngan segera moga kami berada dlm redho allah…takut api neraka jika saloh buat perkiraan d dunia ustaz…xdok pulok perjanjian kata nk ambik blk bila ada pitih…

  31. mohd farid bin johari Berkata:

    asalamuaikum ustaz……saya ada seorang isteri,saya tahu saya salah……….da banyak kali saya bawa brbincang tpi dia marah sngt dgn saya,saya tinggalkn dia,bkn kerana tidak sayangkn dia tpi tiada prbincang yg baik antara kami……………..selepas 2 dia tukar agama,saya sangat sedih dgn perbuatny,,,,,,,apa yg patut saya…………

  32. zolkifli Berkata:

    Assalamualaikum Yg di hormati ustaz. semoga uataz sentiasa sehat sejahtera. bolh kah aya dapat email ustaz sebb sya ada beberapa kemusykilan utk bertanya melalui email pd ustaz. TK

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 78 other followers

%d bloggers like this: